جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مس و آلیاژ های مس

۷ بهمن , ۱۳۹۹

مس در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد تولید شده و آلیاژهای آن خواصی شبیه آلومیتیم و آلیاژ های آن دارند. به علاوه، از جمله بهترین هادی های الکتریکی و حرارتی اند. همچنین مقاومت به خوردگی خوبی دارند.

به آسانی می توان فنون شکل دهی، ماشینکاری، ریخته گری و اتصال آنها را فراروی کرد. آلیاژهای مس اغلب برای کاربردهایی که ترکیبی از خواص الکتریکی، مکانیکی، غیر مغناطیس بودن، مقاومت به خوردگی، هدایت حرارتی و مقاومت به ساییدگی را نیاز دارند به کار می روند.

کاربردهای مس در چیست؟

کاربردهای مس در قطعات الکترونیکی و الکتریکی؛ فنرها؛ پوکه های سلاح کوچک؛ لوله کشی آب؛ ابزار آلات دریایی و کالاهای مصرفی مانند لوازم آشپزخانه ، جواهرات و سار وسایل زینتی است. مس خالص به عنوان یک روانکار جامد در عملیات شکل دهی فلز داغ به  کار می رود.

آلیاژ های مس با افزودن عناصر آلیاژی و با عملیات حرارتی به منظور بهبود خواص تولیدی آنها، می توانندخواص گوناگونی را به دست آورند. برنج، که آلیاژی از مس و روی است، یکی از قدیمی ترین آلیاژهاست که تولید شده و کاربردهای بی شماری از قبیل لوازم زینتی دارد.

مس و آلیاژ مس

برنز آلیاژی از مس و قلع است. برنزهای دیگری نیز وجود دارد، مانند برنز آلومینیم، که آلیاژی است از مس و آلومینیم و برنزهای قلع. بریلیم – مس، یا بریلیم برنز و فسفر برنز برای کاربردهایی نظیر فنرها و یاتاقان ها استحکام و سختی خوبی دارند. دیگر آلیاژهای عمده مس عبارتند از مس نیکل ها و نیکل نقره ها.

علامت گذاری آلیاژ مس :

مس و آلیاژهای مس علاوه بر شناسایی با ترکیب شان، به وسیله نام های مختلفی نیز شناخته می شوند. علائم تمپری، نظیر ۱ / ۲ سخت، فوق العاده سخت، فوق العاده فنر و غیره بر اساس درصد کاهش مساحت سطح مقطع با سردکاری (نظیر نورد یا کشش) مرسوم شده اند.

تولید سنگ معدن مس به چند صورت یافت می شود که معروفترین آنها سنگ معدن های سولفیدی است. این سنگ معدنها اغلب کم عیارند (هر چند برخی تا ۱۵۹ مس دارند و معمولا از معادن روباز استخراج می شوند.

مس و آلیاژ مس

برای استحصال مس، سنگ معدن آن ابتدا آسیاب می شود و سپس به صورت یک دوغاب (مخلوطی آبکی با ذرات جامد نامحلول) در می آید. این دوغاب سپس به صورت ذرات ریز در آسیاب های گلوله ای استوانه های دوار با گلوله هایی در داخل آنها برای خرد کردن سنگ معدن –  ساییده می شود.

پس از آن مواد شیمیایی و روغن به آن افزوده شده مخلوط به هم زده می شود. ذرات معدنی به صورت کف در می آیند که کف گیری شده و خشک می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *