جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ریخته گری دقیق

۲۳ شهریور , ۱۳۹۹

فرایند ریخته گری دقیق ، که فرایند موم از دست رفته نیز نامیده می شود، نخستین بار بین سال های هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد به کار رفت. مدل آن از موم یا یک پلاستیک (نظیر پلی استایرن) با فنون مدل سازی و نمونه سازی سریع ساخته می شود.

نحوه ساخت مدل ریخته گری دقیق

مدل با تزریق موم یا پلاستیک مذاب به داخل یک قالب فلزی هم شکل مدل، ساخته می شود. این مدل سپس در یک دوغاب ماده نسوز، مانند سیلیس بسیار ریز و چسب هایی از قبیل آب، اتیل سیلیکات و انواع اسیدها فرو برده خواهد شد. پس از خشک شدن پوشش اولیه (مدل به منظور افزایش ضخامت آن) به دفعات پوشش داده می شود.

واژه Investment به چه معناست ؟

واژه Investment به معنی محاصره از آنجا آمده که مدل با ماده نسوز محاصره می شود. مدل های مومی باید با احتیاط جا به جا شوند، زیرا به حد کافی مستحکم نیستند تا نیروهای دخیل حین قالبگیری را تحمل کنند. اما، برخلاف مدل های پلاستیکی، موم را می توان بازیافت و دوباره استفاده کرد.

ریخته گری دقیق

مدل یک تکه در هوا خشک شده و تا دمایی بین ۹۰تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم می شود گرم می شود. سپس حدود ۱۲ ساعت در وضعیت وارونه نگهداشته می شود تا موم آن ذوب شده و خارج شود. پس از آن قالب به مدت ۴ ساعت تا دمایی بین ۶۵۰ و۱۲۰۰ بسته به نوع فلز مورد ریخته گری دقیق ، پخته می شود، تا آب تبلور (آبی که از ترکیب شیمیایی حاصل شده) آن خشک و خارج شده و هر گونه موم باقیمانده بسوزد.

بعد از این که فلز، ریخته گری دقیق و منجمد شد، قالب شکسته شده و قطعه بیرون آورده می شود. برای تهیه یک قالب واحد می توان چندین مدل را به هم وصل کرد؛ مدلی که به این ترتیب تهیه می شود، درخت نامیده می شود و به طور چشم گیری آهنگ تولید را افزایش می دهد.

ریخته گری پیوسته :

روش سنتی شمش ریزی فرایندی تک بار است، یعنی، هر شمش باید بعد از انجماد از قالب خود بیرون آورده شود و به طور تک تک فراوری شود. به علاوه، امکان به وجود آمدن حفره انقباضی و تغییرات ریزساختاری و شیمیایی در طول شمش وجود دارد.

ریخته گری دقیق

این مسایل با فرایندهای ریخته گری پیوسته، که فولادهایی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تولید می کنند، کمتر می شود. نخستین بار در سال های ۱۸۹۰، ریخته گری پیوسته، یا رشته ای برای ریخته گری تسمه فلزی غیر آهنی ابداع شد. این فرایند امروزه برای تولید فولاد، با بازده بیشتر و بهبود بهره وری و همراه با کاهش چشم گیر هزینه استفاده می شود.

فلز مذاب در پاتیل تمیز می شود، سپس با دمیدن گاز نیتروژن در آن به مدت پنج تا ده دقیقه، از نظر دمایی متعادل می شود.
سپس فلز به محفظه شمش ریزی میانی که با مواد نسوز دیوار چینی شده است (تغار)، ریخته می شود و در آنجا ناخالصی ها کف گیری می شوند. تغار تا سه تن فلز می گیرد. فلز مذاب از طریق قالب های مسی که با آب خنک می شوند به سمت پایین حرکت کرده و در ضمن حرکت روی غلتک ها ( غلتک های کشتاره) به سمت پایین شروع به انجماد می کند.

ریخته گری دقیق

پیش از شروع فرایند ریخته گری، یک آغازگر میله ای توپر (میله کف بند) در ته قالب تعبیه می شود. آنگاه فلز مذابی که اول ریخته می شود، روی میله کف بند منجمد می شود. میله با همان آهنگ ریختن بیرون کشیده می شود

فلزی که به طور پیوسته ریخته گری شده ممکن است با اره یا مشعل برش کنترل کامپیوتری به طول های مورد نظر بریده شود، یا اینکه برای کاهش بیشتر از ضخامت و برای نورد فورم محصولاتی مانند ناودانی ها و تیرآهن های -۱ مستقیم به دستگاه نورد تغذیه شود. فلزاتی که به طور پیوسته ریخته گری می شوند، علاوه بر هزینه بری کم، نسبت به شمش های ریختگی دارای ترکیبات و خواص یکنواخت ترند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *