جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دسته بندی جیگ و فیکسچرها

۳ اردیبهشت , ۱۳۹۹

دسته بندی جیگ و فیکسچرها از سه نظر تقسیم بندی می شوند:

۱- از نظر مختصات و کاربرد ویژه:

دسته بندی جیگ ها و فیکسچرها را از نظر کاربرد اختصاصی آن ها در کارهای مختلف، می توان به گروه های زیر تقسیم کرد:

جیگ و فیکسچرها-ایسامکو

الف) جیگ ها و فیکسچرهای عمومی: این نوع جیگ و فیکسچر را می توان با تنظیم قطعات آن به اندازه دلخواه برای ساخت یا تراش قطعات مختلف به تعداد کم به کار برد. از قبیل: گیره ماشین، سه نظام های ماشین تراش، میزهای گردان و غیره.

پیشنهاد می‌کنیم، مطالعۀ مقالۀ مقابل را در برنامۀ خود قرار دهید : تولید محصول صنعتی رقابتی و رقابت پذیر

ب)جیگ و فیکسچرهای عمومی قابل تنظیم مجدد: این نوع جیگ و فیکسچر که دارای قطعات و اجزا قابل تعویض و تنظیم استاندارد شده است برای ساختن قطعات مختلف به تعداد زیاد به کار می رود. از قبیل: کلت یا گیره فشنگی، گیره با فک متغیر و غیره. این گونه جیگ و فیکسچر ثابت را می توان با قطعات تنظیم کننده قابل تعویض یا ثابت مجهز کرد.

ج)جیگ و فیکسچرهای مخصوص: این نوع جیگ و فیکسچر برای ساخت قطعات یکسان به تعداد زیاد به کار می رود و برای شرایط معین تراشکاری، طراحی شده است.

۲- از نظر نوع ماشین ابزاری که جیگ و فیکسچر ها روی آن نصب می شوند:

جیگ و فیکسچر-ایسامکو

ماشین تراش، ماشین فرز، ماشین مته و انواع دیگر. جیگ و فیکسچرها نسبت به نوع ماشین هایی که در آن به کار می روند تقسیم می شوند: جیگ و فیکسچر

۳- از نظر مکانیزم و ساختمان:

دسته بندی جیگ و فیکسچرها از نظر مکانیزم کار آن ها، به جیگ و فیکسچرهای دستی و ساده قوی(برقی و بادی) تقسیم می شوند که نوع دوم خود مجهز به کنترل های دستی، نیم اتوماتیک و اتوماتیک هستند. نیروی محرکه جیگ و فیکسچر های قوی عبارتند از: نیروی فنر، مکانیزم های مکانیکی، پنوماتیکی یا بادی، هیدرولیکی، الکترومکانیکی، مغناطیسی و ترکیب بعضی از آن ها(مانند نیروی فنر و باد، فنر و هیدرولیک و غیره).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *