پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آلیاژ آهنی ریختگی

۱۳ شهریور , ۱۴۰۰

آلیاژهای آهنی ریختگی متداول عبارتند از :

چدن ها

چدن بیشترین مقدار کاربرد، بین تمام فلزات ریختگی را دارند و می توانند به آسانی به اشکال پیچیده ریخته گری شوند. چدن ها اغلب چندین خاصیت مطلوب، مانند مقاومت به ساییدگی، سختی و ماشینکاری خوب دارند.

آلیاژ های آهنی

واژه چدن به خانواده ای از آلیاژ ها اطلاق می شود. این آلیاژ ها به چدن های خاکستری ( آهن خاکستری )، چدن داکتیل ( نشکن یا کروی )، چدن سفید، چدن مالیبل تقسیم می شوند.

آلیاژهای آهنی ریختگی : الف - چدن خاکستری

قطعات ریختگی از چدن خاکستری حفره های انقباضی به نسبت کم و تخلخل اندک دارند. صورت های گوناگون از چدن های خاکستری؛ فریتی، پرلیتی و مارتنزیتی مصطلحند.

نیکل

به خاطر اختلاف در ساختار ها، هر نوع آنها، خواص متفاوت با انواع دیگر دارد. کاربردهای نوعی چدن خاکستری بدنه موتورها،  پایه ماشین ها، پوسته موتور های الکتریکی، لوله ها و سطوح سایشی برای ماشین ها است.

چدن های خاکستری با دو عدد ASTM  مشخص می شوند. برای مثال، گروه ۲۰، مشخص می کند که ماده باید حداقل استحمام کششی داشته باشد. خواص مکانیکی چند گروه از چدن ها های خاکستری در ادامه ارائه می شود.

ب - چدن داکتیل ( چدن نشکن )

چدن های داکتیل که برای قطعات ماشین ، لوله ها و میل لنگ ها به کار می روند، با یک سری اعداد و دو رقمی مشخص می شوند.

ج - چدن سفید

چدن سفید به دلیل سختی و مقاومت به ساییدگی بسیار زیاد، اصولا به عنوان رویه برای ماشین الات فرآوری مواد ساینده، غلت های نورد و کفشک های ترمز واگن قطار استفاده می شوند.

ج - چدن مالیبل

کاربرد اصلی چدن مالبیل برای تجهیزات راه آهن و انواع گوناگون قطعات است. چدن های مالیبل با یک علامت ۵ عددی مشخص می شوند.

فولاد های ریختگی

از آنجا که ذوب فولاد های ریختگی دمای بالا( تا حدود ۱۶۵۰ سانتی گراد است، بنابراین ریخته گری آنها نیازمند دانش و تجربه قابل ملاحظه ای است.

دماهای بالایی که در ریخته گری مطرح دشواریی در انتخاب مواد قالب ( به خصوص از نظر واکنش زایی فولادها با اکسیژن، در ذوب و ریختن مذاب پدید می آورد.

فولاد های زنگ نزن ریختگی

ریخته گری فولاد های زنگ نزن شامل ملاحضاتی است، شبیه آنچه برای فولاد ها به طور کلی در نظر گرفته می شود. فولاد های زنگ نزن  اغلب دامنه انجمادی بلند و دماهای ذوب بالا دارند.

این فولاد ها بسته به ترکیب شیمیایی و شاخص ها ی فرآیندی شان، چندین ساختار پیدا می کنند. فولاد های زنگ نزن ریختگی ، در ترکیبات گوناگون موجودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *